Tavaramerkki 2010-luvulta

”Every package makes a difference.”

Sulapac

 

Täysin biohajoava Sulapac haastaa pakkausmateriaalina muovin. Innovaation tuloksena on ekologinen, ylellinen ja toimiva pakkaus.

Menestyneen startup-yrityksen sanamerkki Sulapac rekisteröitiin Suomessa tavaramerkiksi 12.8.2016. Lisäksi EU-tavaramerkkeinä ovat rekisteröityinä ”Sulapac” ja slogan ”Sulapac Every Package Makes a Difference.”

Helmikuussa 2016 perustettu Sulapac Oy on toteuttanut onnistuneesti ideansa tuotteeksi hyvin lyhyessä ajassa. Se on kerännyt miljoonarahoituksen ja tuonut tänä syksynä kotiin kolme merkittävää kansainvälistä palkintoa, viimeksi eurooppalaisen kiertotalouden ”Green Alley Award 2017” yrityspalkinnon.

 

Tavoitteena biovallankumous

Sulapac-innovaation takana ovat biokemistit Suvi Haimi ja Laura Kyllönen.

Puuhakkeen ja biohajoavan luonnonperäisen sidosaineen yhdistelmästä valmistetuille tuotteille on kehitetty muovinkaltaiset ominaisuudet. Pakkausmateriaalille on haettu patenttia keväällä 2017.

Sulapac-pakkaus kestää vettä ja öljyä, eikä se läpäise happea. Sulapacin teknologia on helposti skaalattavissa massatuotantoon ja pakkaukset ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä tavanomaisten muovipakkauksien kanssa isoissa valmistuserissä.

 

Jokainen pakkaus ratkaisee

Tuotteen korkealaatuisuuteen ja rajattomaan muotoiltavuuteen on panostettu, jotta kosmetiikan ja myöhemmin myös elintarvikkeiden luksusbrändit näkisivät Sulapac-pakkaukset toimivana vaihtoehtona.

Kansainvälisille markkinoille Sulapac pyrkii globaalien brändien kautta. Yhteistyö ensimmäisen asiakkaan Niki Newd -luksuskosmetiikkabrändin kanssa julkistettiin maaliskuussa 2017. Muita suomalaisia yhteistyökumppaneita ovat Lumene ja Berner.

 

 

Teksti: Marjo Rautvuori, Sulapac, PRH | Kuvat: Sulapac

 

Merkittäviä vuosikymmenen Suomi Finland -aiheisia tavaramerkkejä:
Design from Finland – rekisteröintipäivä 15.12.2011, haltija Suomalaisen Työn Liitto ry
Suomi Finland 100 – rekisteröintipäivä 30.12.2015, haltija Valtioneuvoston kanslia