Elokuun tavaramerkki: Pauligin kolmiulotteinen merkki

Tutun paketin tunnistaa hyllystä vaivatta

Suomalaisille tuttu kahvipaketti on rekisteröity Pauligin kolmiulotteiseksi tavaramerkiksi elokuussa 2020. Kokonaisuus muodostuu kuvista, logoista ja asettelusta. Paketti erottuu helposti hyllystä.

Paulig osoittaa esimerkillisesti, kuinka hyvää aineettoman omaisuuden suojaa voi rakentaa suojaamalla brändin eri osasia, kuten kaikille tutun kahvikuppi-kuviomerkin (rek.nro 259017). Tärkein rekisteröinti kautta vuosikymmenten on tietysti laajalti tunnettujen tavaramerkkien listaltakin löytyvä Paulig-nimi. Perässä tulevat Presidentti ja muut kahvibrändit.

Paulig perustettiin ja yritys aloitti Suomen suosituimpien kahvien myynnin vuonna 1876. Teollinen paahtaminen käynnistettiin ensimmäisenä Suomessa vuonna 1904. Juhla Mokka ja Presidentti ovat olleet markkinoilla yli 90 vuotta.

– Yrityksen näkökulmasta aineeton omaisuus on aivan yhtä merkittävää omaisuutta kuin mikä tahansa materiaali. Meille on todella tärkeää suojata yrityksen perintö sekä luotujen brändien vahvuudet. Rekisteröityjen tavaramerkkien avulla pystymme ylläpitämään yrityksessä tehtyä pitkää työtä, toteaa Pauligin kahvituotteiden brändeistä ja markkinoinnista vastaava Jutta Nordblad.

Kuluttajan pitää voida luottaa brändiin

Pauligin kahvituotteiden brändeistä ja markkinoinnista vastaava Jutta Nordblad.

Toinen tärkeä, Nordbladin mielestä usein unohtuva näkökulma suojaukseen on kuluttajan palveleminen.

– On hyvä, että tuttu kahvipaketti löytyy helposti hyllystä. On myös tärkeää, että kuluttaja tietää paketin napatessaan tarkalleen, mitä saa. Tuttu brändipakkaus on maistuva laatulupaus, jossa on huomioitu myös tuoteturvallisuus ja vastuullisuusnäkökulmat. Kolmiulotteisen merkin rekisteröinti varmistaa, ettei markkinoille voida tuoda kuluttajia hämmentäviä samannäköisiä paketteja.

Suomen nykyisiä kahvimarkkinoita mietittäessä ei Pauligilla Nordbladin mukaan pelätä kopiointia. Tulevaisuuteen on kuitenkin hyvä varautua, sillä uusia toimijoita tulee jatkuvasti.

Tavaramerkitkin tarvitsevat päivitykset

Pauligin vahvoihin pitkäikäisiin brändeihin on tehty uudistuksia vähitellen vuosien saatossa ja kun uusia kahvibrändejä tuodaan markkinoille, niiden pakkaukset noudattavat tiettyä yrityksen tunnistettavaa linjaa. Uudistusten yhteydessä tarkastellaan myös aina tavaramerkkejä. Esimerkiksi kahvikuppi-kuviomerkin uusin rekisteröinti on vuodelta 2013.

– Kuluttajien ymmärrys kahvista on lisääntynyt ilahduttavasti. Tulee uusia vivahteita ja erilaiset valmistusmenetelmät kiinnostavat entistä enemmän. Tarjoamme nyt myös pienempiä paketteja, jotka miellyttävät monia, helpottavat uusien tuotteiden kokeilua ja vähentävät turhaa ruokahävikkiä, kertoo Jutta Nordblad.

Myös 3D-tavaramerkiltä vaaditaan erottamiskykyä

Kolmiulotteinen merkki muodostuu itse tuotteen tai sen pakkauksen ulkoasusta. Se käsittää siis kolmiulotteisen muodon. Tavallisimmin kolmiulotteisella tavaramerkillä suojataan erilaisia tuotepakkauksia, kuten pulloja, elintarvike- ja pesuainepakkauksia.

Koska tavaramerkin tarkoituksena on erottaa tietyn yrityksen tavarat muiden vastaavista tavaroista, myös kolmiulotteisilta tavaramerkeiltä edellytetään aina, että ne ovat erottamiskykyisiä.

Lisää esimerkkejä erilaisista tavaramerkin tyypeistä.

Suomalaisia tavaramerkkejä voit tutkia Tavaramerkkitietopalvelussa.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Paulig