Heinäkuun tavaramerkki: Loihdi mielen maisema

Pienyrittäjä otti IPR-hallinnan omiin käsiinsä

Kuva parvekkeen seinistä ennen ja painettujen kuvalevyjen asentamisen jälkeen.

Loihdi mielen maisema -palvelu syntyi, kuten monet keksinnöt, vastauksena lähellä piileskelleeseen käytännön ongelmaan: Mitä tehdä likaisenharmaille kerrostaloparvekkeen lasikuituseinille? Kysymyksen heitti ilmaan Mia Immosen ystävä, jolla oli tarve saada piristystä ja kaunistusta parvekkeelle. Ideaa lähdettiin kehittelemään yhteistyössä. Lopulta se kiteytyi Immosen tuotekehittelyn kautta näppäräksi ratkaisuksi elävöittää kaupunkiympäristöä loihtimalla sinne oma mielimaisema kuvasta painattamalla.

Loihdi mielen maisema -logoLoihdi mielen maisema -palvelun kuviomerkki, jossa on sanallinen osa, rekisteröitiin toiminimi Mimagon haltijan Mia Immosen tavaramerkiksi heinäkuussa 2020. Painettu kuvalevy on saanut myös hyödyllisyysmallisuojan. Palvelu lanseerattiin keväällä 2021 ja loppukesästä on luvassa digimarkkinointikampanja. Nimenomaan digimarkkinointiin fokusoitua konsultaatioapua yrittäjä saa ELY-keskuksesta.

– Nimen keksiminen oli koko palvelun toteutuksen vaikein vaihe. Pyörittelin siinä luontoyhteyttä, uuden luomista, jokaisessa ihmisessä olevaa luovuutta, alkukantaisuutta ja taianomaisuutta. Halusin ehdottomasti pysyä kauniissa suomen kielessä ja tuoda mukaan ripauksen kalevalaista alkuperää, Immonen kertoo tyytyväisenä lopputulokseen.

 

Hakuprosessi opetti paljon

Mia Immonen on graafinen suunnittelija ja kuvittaja. Hän perusti toiminimen vuonna 2017. Päivät täyttyivät asiakastöistä, kunnes maaliskuussa 2020 tuli täydellinen koronapysähdys. Oli aikaa paneutua omiin asioihin ja jatkaa itämässä olleen idean kypsyttelyä.

Immonen oli saanut monilta ihmisiltä vinkkejä siitä, että Mimago-nimi kannattaisi rekisteröidä tavaramerkiksi ennen kuin joku veisi häneltä hyvän nimen. Nyt hän ryhtyi toimeen. Samanlainen suojaustarve tuntui itsestään selvältä Loihdi mielen maisema -palveluun. Yrittäjä päätti ottaa asioista selvää ja hoitaa suojaukset itse.

– Menin PRH:n nettisivuille. Luin ja luin. Tavaramerkkihakemuksen tekeminen oli yksinkertaista, mutta hyödyllisyysmallin hakemiseen tarvitsin ja sain virastosta hyvää apua. Minua autettiin korjausten teossa ja kerrottiin, mitä kannattaa tehdä. Opin itse prosessista valtavasti. Siitä kaikesta uskon olevan paljon apua tulevaisuudessa tuoteperhettä kasvatettaessa.

 

Tavaramerkki on vahva tuki brändityölle

Mimagon toiminta koostuu monista puroista. Loihdi mielen maisema -palvelu on nyt Immosen lippulaivalapsi ja toivottavasti tulevaisuuden iso puro.

– Nyt rakennetaan palvelun brändiä sen omalla nimellä. Toiminimi pysyy rinnalla. Olen saanut valtavan paljon kannustavaa palautetta yllättäviltäkin tahoilta.

Jokainen Loihdi mielen maisema -toteutus on uniikki. Kuvapinnat on kehitetty tuomaan vaihtoehtoja parvekkeiden ja terassien sisustamiseen. Materiaaleina toimivat kuvalevyt tai kankaat, joille valittu kuva painetaan. Ne kestävät hyvin hoidettuina vuosia. Älykkään kiinnitysratkaisun ansiosta kuvapinnat on helppo asentaa paikoilleen magneettinauhan avulla esimerkiksi metallipintaisiin kaiteisiin.

Palveluun kuuluu aina arvio- ja mittauskäynti, kuva- ja materiaalisuunnittelu yhdessä asiakkaan kanssa hänen toiveidensa ja tarpeidensa pohjalta sekä asennuksen ja hoidon opastus.

Loihdi mielen maisema -verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Mimago