Helmikuun tavaramerkki Bonelogic

Kännykän suunnitteluohjelmisto muuntautuu lääketieteen avuksi

Bonelogic on Disior Oy:n tuoteperheen nimi. Vuonna 2016 perustettu suomalainen yritys valmistaa edistyksellisiä lääketieteellisen teknologian ohjelmistoja. Ne mahdollistavat tarkan, toistettavan ja automaattisen lääketieteellisten kuvien analyysin, joka tehostaa huomattavasti lääkärin työtä.

 

Kuvat:
Disiorin Bonelogic-ohjelmalla analysoitu nilkan ja jalkaterän 3D kuva, josta laskettu radiologiset parametrit.

 

 

 

 

 

Disior perustettiin, kun entiset Nokian työntekijät halusivat löytää uutta käyttöä kehittämälleen puhelimen suunnittelun ohjelmistolle, joka perustuu matemaattiseen mallintamiseen.

– Ajatus Bonelogicista lähti siitä, kun mietimme yrityksellemme nimeä. Käytimme työnimenä ennen virallista aloitusta nimeä Luu Oy. Sitä kautta tuli ajatus nimetä jotain tältä pohjalta, olihan yrityksemme idea tehdä kudosten ja anatomioiden analyysiä lääketieteellisistä kuvista. Bonelogic ei suoraan tuntunut hyvältä yrityksen nimeltä, mutta tuotteen nimeksi ja tavaramerkiksi se tuntui sopivan erinomaisesti, kertoo Disiorin toimitusjohtaja Anna-Maria Henell.

Bonelogic rekisteröitiin tavaramerkiksi helmikuussa 2019.

Erottuvuus on tärkeä osa yrityksen identiteettiä

Rekisteröinti tuntui Disiorissa tärkeältä, koska ohjelmistoyrityksen tuote ei voi erottautua fyysisesti.

– Voimme erottua muun muassa kuvaavan ja mieleenpainuvan nimen avulla, joka sitten linkitetään ohjelmistoon. Hyvästä tavaramerkistä voi olla hyötyä myös mahdollisessa yrityksen myyntitilanteessa. Rekisteröinnin haku ei ollut mutkikasta tai vaikeaa. Myös sopiva tavaramerkkiluokka löytyi suhteellisen helposti.

Rekisteröidystä Bonelogic-nimestä on Henellin mielestä ollut selkeää hyötyä.

– Nimi muistetaan ja se jää helposti asiakkaiden mieleen. Jos joku keksisi käyttää samaa nimeä, harmittaisi kyllä, jos ei oltaisi sitä suojattu. Haittaa olisi myös siltä kannalta, jos joku toinen suojaisi sen ja estäisi meiltä keksimämme nimen käytön. Osa identiteettiämme olisi poissa käytöstä. Paikkaaminen olisi iso prosessi, ja vaatisi paljon työtä luoda muistettava identiteetti uudelleen.

Lisäsuojaus tarpeen toiminnan laajetessa

Kun ensimmäinen sopivana pidetty nimi päätyi tuotenimeksi, yrityksen nimen etsintä oli käynnistettävä uudelleen. Nimi keksittiin Henellin mukaan miltei vahingossa eräänä kesäiltana Kaivopuiston rannassa ystävien kanssa istuttaessa.

– Vaihtoehtoja oli listattuna paljon. Analyysit pyörivät lähes yksinomaan kovakudoksissa, eli luissa, jolloin useimmat nimiajatukset pyörivät tämän teeman ympärillä. Valituksi tuli lopulta sanoista Digital Simulation Orthopedics tuleva Disior. Käytimme kyllä paljon aikaa nimien kanssa. Ne eivät tulleet ihan itsekseen.

IPR-suojauksen laajentamista on nyt mietitty yrityksen nimen ja tavaramerkkien kansainvälisen suojauksen osalta heti, kun liiketoiminta pääsee kunnolla vauhtiin Euroopassa ja USA:ssa.
Yrityksellä on tiivis kotimainen ja kansainvälinen yhteistyöverkosto. Toiminta tähtää vahvasti ulkomaisille markkinoille. Yhteistyötä tehdään esimerkiksi suomalaisen kuvantamislaitevalmistaja PLanmedin kanssa.

– Yhdistämällä Planmedin ainutlaatuinen kuvantamisteknologia meidän nykyisistä poikkeavalla tavalla kuva-analytiikkaa tekevään ohjelmistoomme kaikki 3D-kuvasta saatava data voidaan hyödyntää diagnoosissa ja hoidon suunnittelussa. Tarvittavat parametrit kerätään automaattisesti ja ne ovat heti käytettävissä diagnoosia ja hoitoa koskevissa päätöksissä, selvittää Anna-Maria Henell.

Disiorin verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Disior Oy