Helmikuun tavaramerkki: HappyOrNot

Yritysnimi mukaan vahvistamaan hymiöbrändiä

HappyOrNot Oy:n pikapalautehymiöt ovat tuttuja ympäri maailman. Palvelua tuottava kansainvälinen kasvuyritys on jäänyt hymiöiden varjoon, vaikka se on edelläkävijä asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden nopeassa jatkuvassa mittaamisessa ja parantamisessa.

HappyOrNot perustettiin vuonna 2009. Yritysidean takana on yli vuosikymmenen muhinut tositarina. Nuori Heikki Väänänen oli saanut huonoa palvelua elektroniikkakaupassa.

Yrityksen nimi ja logo rekisteröitiin tavaramerkeiksi heti alkuvaiheessa, hymiöt kuviomerkiksi vuonna 2014. Nyt yrityksellä on kymmenen kansallista rekisteröintiä. Myös kansainvälistä suojaa on haettu ripeästi uusille alueille lähdettäessä. Kansalliset tavaramerkit pohjana suojaa on laajennettu EU-alueelle ja erilaisina maapaketteina on tavaramerkkejä rekisteröity yhteensä lähes 60. Laitteet ja telineet on suojattu useilla yhteisömalleilla ja tiedon prosessointiin käytettävää teknologiaa patenteilla.

Suojataan aktiivisesti ja ennakoivasti

Viimeisen kolmen vuoden aikana HappyOrNotissa on alettu tarkastella aineettoman omaisuuden suojauksia entistä aktiivisemmin ja ennakoivasti. Suojauksen vahvistamiseksi helmikuussa 2020 rekisteröitiin omaksi tavaramerkiksi yrityksen nimen ja hymiöt sisältävä kuviomerkki, jossa on sanallinen osa. Rekisteröinti tehtiin sekä värilliselle että mustavalkoiselle versiolle.

– Meidät tunnetaan hymiöistä, mutta haluamme tehdä tunnetuksi myös yrityksemme nimeä ja vahvistaa näin brändiämme. Brändivastaavamme pitää silmällä esimerkiksi sitä, miten hymiöiden värit toimivat ja säilyvät oikeina eri pinnoilla. Myös mallisuoja ja design ovat tärkeitä tunnistetekijöitä. Suomalaiselta yritykseltä muutama vuosi sitten ostamamme patentti herätti puolestaan myönteistä huomiota rahoituskierroksellamme, kertoo HappyOrNotin varatoimitusjohtaja Sami Hero.

Hymiöt ovat haluttuja kopioinnin kohteita. Niitä on Heron mukaan kopioitu jopa ihan suoraan sellaisinaan. Suojauksesta kertova kirje kopioijalle on kuitenkin toiminut yllättävän hyvin tällaisten tilanteiden selvittämisessä.

Heron mielestä jokaisen yrityksen, varsinkin kansainvälisille markkinoille pyrkivän, tulee suojata aineeton omaisuutensa mahdollisimman hyvin sekä valvoa ja puolustaa tarvittaessa oikeuksiaan.

 

– Kustannukset ovat marginaalisia, mutta todennäköisyys hyvän idean kopioinnille on suuri. Me olemme suojanneet päämarkkinamme, jottei kukaan pääse kopioimaan ja myymään sitten meidän brändimme tuhoavaa huonoa tuotetta.

Hyödynnetään vahvuudet ja kehitetään uusia työkaluja

HappyOrNotin ylivoimaisena vahvuutena Hero pitää palvelun kilpailijoita parempaa skaalautuvuutta.

– Meillä on laajaa ja monipuolista osaamista. Asiakaskokemuksen parantaminen on osa nousevaa jatkuvan parantamisen kulttuuria. Näkymät ovat hyvät. Raavimme vasta pintaa.

HappyOrNot työllistää tällä hetkellä reilut sata ammattilaista, joista pääosa työskentelee Suomessa. USA on ylivoimaisesti tärkein markkina-alue, perässä tulevat Pohjoismaat, Englanti, Ranska, Saksa ja Italia. Laitteita löytyy noin 120 maasta ja niillä kerätään analysoitavaksi päivittäin yli miljoona palautetta.

HappyOrNotin verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: HappyOrNot Oy (kuviomerkki), Jenna Bascom (Sami Heron kuva)