Lokakuun tavaramerkki Sinisanko

Tekninen siivousämpäri on tuplasti suojattu SINI-tuote

Sinisanko ei muistuta juuri tavallista ämpäriä. Se on monella lailla siivoustyötä ja välineiden säilyttämistä helpottava jämäkkä tekninen muovituote, jonka jokainen yksityiskohta on tarkkaan mietitty ja testattu. Kokoa soikiolla sangolla on viisitoista litraa.

– Sinisangossa on niin paljon erilaisia ominaisuuksia, että olisimme halunneet sille patentin. Sitä emme saaneet, joten suojasimme tuotteen tavaramerkillä. Sanko on tavallaan tuplasti suojattu, sillä onhan myös SINI rekisteröity tavaramerkkimme. Brändinä se on meille tärkein ja kattaa paljon, kertoo tuotepäällikkö Marika Karppinen Sinituote Oy:stä.

Sinisanko rekisteröitiin sanamerkkinä tavaramerkiksi lokakuussa 2018. Hakuprosessi alkoi tuotteen tullessa markkinoille reilut puolitoista vuotta sitten.

– Aineettoman omaisuuden suojaaminen kilpailulta ja kopioinnilta on tosi tärkeää, onhan Sinisangonkin takana paljon työtä. Mietimme ja testasimme pitkään, mitkä ovat oleellisia ominaisuuksia, jotka tuotteelle halusimme. Tavoitteemme oli, että Sinisanko on paras mahdollinen sen käyttötarkoitukseen. Jos tavoittelee liian monia ominaisuuksia, käy todennäköisesti niin, ettei tuote ole hyvä missään.

Koko IPR-paletti käytössä

Sinituotteella on yhteensä parikymmentä voimassa olevaa tavaramerkkiä. Lisäksi on kymmeniä mallisuojia sekä joukko patentteja ja hyödyllisyysmalleja. Tavaramerkkejä on haettu tärkeimmille yksittäisille tuotteille Sinisangon tapaan. Sellaisiin kuuluu esimerkiksi tuttu, jo 1950-luvulla kehitetty Sinipiika.

Sinituotteen valikoimaan kuuluu satoja yksittäisiä tuotteita. Jokainen tuote suunnitellaan itse ja pääosa niistä valmistetaan Avainlipputuotteina yrityksen omalla Kokemäen tehtaalla, jossa työskentelee 80–100 työntekijää. Hallinto, markkinointi ja tuotekehitys Hyvinkäällä työllistää kahdeksan hengen tiimin.

SINIn sininen ja grafiitinharmaa ovat olleet SINI-tuotteiden perusvärit. Niiden rinnalla nähdään nyt paljon muitakin värejä. Sinisankoakin on valmistettu Roosa nauhan tuotteena sekä erilaisissa herkullisissa kampanjaväreissä.

Vastuullisuus korostuu uuden suunnittelussa

Sinituotteen juuret ulottuvat 1940-luvulle. Nykymuotoinen toiminta siivousvälineiden kehittämiseksi ja valmistamiseksi suomalaiskoteihin alkoi 1988 Brotheruksen perheen tullessa yrityksen omistajaksi. Ergonomisuus, ekologisuus ja hyvä muotoilu ovat laadun ohella keskeiset toimintaperiaatteet.

– Tärkeää toiminnassamme on, että yhteen mopinvarteen sopivat kaikki erilaiset siivousosat ja että tuotteiden mitat säilyvät samoina. Tällä varmistetaan, että aina on mahdollista ostaa uusia käypiä vaihto- ja varaosia. Toisaalta asiakkaat odottavat, että meiltä siivousvälinevalmistuksen markkinajohtajana tulee koko ajan myös jotain uutta, toteaa Marika Karppinen.

Sinituotteen laadusta kertoo se, että yritys myöntää kotimaisille tuotteilleen viiden vuoden SINI-takuun. Vastuullisuus näkyy monella osa-alueella. Jatkuvasti etsitään ja testataan erilaisia uusia vaihtoehtoja, kuten kierrätysmuovia. Toistaiseksi sitä ei pystytä hyödyntämään kaikissa tuotteissa niiden laatutasoa heikentämättä. Sopiviakin käyttökohteita löytyy jo, ja vuoteen 2021 mennessä yritys lupaa korvata ainakin 30 prosenttia käyttämästään muoviraaka-aineesta kierrätysmuovilla.

Sinituotteen verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Sinituote Oy

Kaikki kuukauden tavaramerkit

Tutustu aiemmin kuukauden tavaramerkiksi valittuihin tavaramerkkeihin.

Tutustu kuukauden tavaramerkkeihin!

Tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä

Julkaisimme Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tavaramerkkejä eri vuosikymmeniltä.

Tutustu juhlavuoden tavaramerkkeihin!