Maaliskuun tavaramerkki: Stedi

Uudella tavaramerkillä tuttu tehtävä erottuu markkinoilla

Stedi on käteisrahahuolto- ja turvallisuuspalveluja tarjoavan Reila Palvelut Oy:n brändinimi palveluvartijalle. Hänen työstään noin 70 prosenttia koostuu turvallisuustehtävistä ja loppu muusta työstä. Stedien työkavereita ovat vahvasti asiakaspalvelupainotteiseen työhön keskittyvät Seifi-turvamyyjät sekä vartijat.

Stedi rekisteröitiin Reilan tavaramerkiksi maaliskuussa 2021. Pari vuotta aiemmin rekisteröity Seifi-tavaramerkki on jo vakiinnuttanut asemansa alalla. Palvelujen kehittymisen myötä myös uusia rekisteröintejä on vireillä.

Uudelleenbrändäys eteni nimestä nimikkeisiin

Reila Palvelut syntyi vuonna 2019, kun lähes kaksikymmentä vuotta toimineessa Rekla Oy:ssä oli aloitettu yhdessä mainostoimiston kanssa huolella valmisteltu uudelleenbrändäystyö. Yrityksen nimestä haluttiin entistä raikkaampi. Samalla turvapalvelut tuotiin vahvemmin mukaan liiketoimintaan ja työtehtäville lähdettiin hakemaan kiinnostavasti puhuttelevia nimiä.

– Brändäyksen keskeinen lähtökohta oli erottua omien nimien kautta turvallisuusmarkkinoilla, joilla yleisesti käytetään vain tiettyjä vakiintuneita tehtävänimikkeitä. Muutoksella pyrimme lisäämään palvelutarjontamme kaupallista kiinnostavuutta. Lisäksi halusimme herättää työntekijöiden mielenkiintoa puhuttelemalla heitä eri lailla ja tarjoamalla uusia väyliä alalle tuloon sekä hyviä koulutus- ja etenemismahdollisuuksia, kuvaa Reilan asiakkuus- ja myyntijohtaja Jussi Kauppinen.

Stediä on toistaiseksi brändätty kevyesti. Sitä on käytetty lähinnä palveluiden myyntityössä. Nimen vahvempi jalkauttaminen arkeen on edessäpäin.

Tavaramerkit varmistavat turvallisen brändäysmatkan

Kun Reilassa aloitettiin erilaistuvan tuoteperheen rakentaminen, tavaramerkkien antama IPR-suoja nousi vahvasti esiin. Kauppinen toteaa, että juuri tavaramerkein varmistettiin brändimatkan turvallinen eteneminen.

– Kun panostamme brändityöhön, haluamme suojautumalla välttää sekä taloudelliset että maineriskit. Tavaramerkkityöhön saimme arvokasta apua emoyhtiöstämme S-ryhmästä ja sen käyttämästä asiantuntijatoimistosta. Tavaramerkkiluokkien kanssa jouduimme jumppaamaan vähän, kun yritimme miettiä ja katsoa tarpeeksi kauas myös liiketoiminnan kehittymisen myötä avautuvia mahdollisuuksia. Yhteistyössä asioita tuli pohdittua monelta kulmalta, mikä on ollut mielenkiintoista ja itselle hurjan opettavaista, Kauppinen kertoo.

Lakisääteisellä alalla toimiminen tuo oman lisänsä brändäykseen ja vaatii Kauppisen mukaan vähän taiteilua. Laki määrittelee esimerkiksi vartijan työasuun liittyvät merkit ja tekstit.

Reila Palvelut on kasvanut vajaassa kolmessa vuodessa 60 työntekijän yrityksestä lähes 400 henkeä työllistäväksi ja 30 miljoonan euron liikevaihtoa tekeväksi S-ryhmän tytäryritykseksi. Yritys tuottaa palveluja yli 2 000 asiakastoimipaikkaan, ja se on käteisraha- ja vartiointipalveluja tuottavista yrityksistä suurin kotimainen toimija. Yrityksen toiminta on vahvassa kasvussa ja laajenee parhaillaan pääkaupunkiseudulta muualle Suomeen.

Reilan verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Reila Palvelut Oy