Tammikuun tavaramerkki: Cloettan värimerkki

Väriyhdistelmä vie ajatukset tuttuun makumaailmaan

Kun toffeeseen yhdistetään salmiakkia, syntyy hopeanhohtoinen seos. Siitä lienee saanut nimensä Cloetta Suomen edeltäjän makeisyhtiö Hellaksen vuonna 1963 markkinoille tuoma aivan uudentyyppinen makeinen, Hopea Toffee. Maun lisäksi salmiakkitoffeepatukan käärekin erottui muista, ja sen raidallinen värimaailma jäi ihmisten mieliin.

Välillä Hopea Toffee oli lyhyesti pois makeishyllyiltä pariinkin otteeseen, mutta palasi sinne näyttävästi vuonna 2013 kuluttajien ponnekkaiden pyyntöjen tuloksena. Retrobuumin vauhdittamana klassikkomakeinen ponkaisi saman tien sen syksyn myydyimmäksi makeispussiksi.

– Kun meille syntyi ajatus, että haluaisimme käyttää vakiintunutta väriyhdistelmää laajemminkin, selvitimme värimaailman tunnistettavuutta kuluttajakyselyin. Hämmästyimme, miten suuri fanijoukko Hopea Toffeelle löytyi ja mitä kaikkea, esimerkiksi lapasia ja villasukkia oli tehty selvästi tunnistettavin värein, kertoo Cloetta Suomi Oy:n markkinointijohtaja Hanna Korhonen.

Nyt raitamerkki löytyy muutamien Cloettan eri makeisbrändien makumaailmasta. Sen tuttuus lisää selvästi kysyntää. Esimerkiksi Jenkki-pastillien neljästä mausta Hopea Toffee on suosituin.

Tavaramerkin erottamiskyky saavutettu käyttönäytön kautta

Värimerkki rekisteröitiin Cloetta Suomen tavaramerkiksi tammikuussa 2021 tavaramerkkiluokassa 30 makeisille, purukumille ja toffeemakeisille. Värimerkin katsottiin tulleen erottamiskykyiseksi tavaramerkiksi vuosikymmeniä kestäneen käytön kautta.

Aiemmin oli tavaramerkeiksi rekisteröity jo Hopea Toffee -sana- ja -kuviomerkit.

– Hopea Toffeella on valikoimassamme selkeästi oma paikkansa. Meillä on paljon brändejä ja koko joukko tavaramerkkejäkin, mutta uusia emme tule juuri rekisteröimään joitain alabrändejä ehkä lukuun ottamatta. Pikemmin olemme supistamassa tavaramerkkisalkkuamme nykyisiä ja tulevia tarpeita vastaavaksi.

Tuotteet tuttuja, yritysbrändi tuntemattomampi

Cloetta on monien vaiheiden kautta syntynyt Pohjoismaiden johtava makeisyritys. Konsernin osana Cloetta Suomi työllistää noin 230 henkilöä, joista valtaosa on myyntikentällä. Suomalaisten makutottumusten ymmärtäminen ohjaa tuotekehitystä, ja kuluttajatutkimukset antavat tietoa oman asiakaskunnan makumieltymyksistä. Valmistus tapahtuu eurooppalaisilla tehtailla.

– Hopea Toffeet tekee sopimusvalmistajamme Italiassa. Siellä, kuten muuallakin Euroopassa kollegat kyllä hämmästelevät makutottumuksiamme. Hollannin suolainen lakritsi muistuttaa sentään vähän meidän erikoisuuttamme, markkinointijohtaja kertoo.

Makeisten ystävien tuotetoiveita Cloetta saa eniten oman kuluttajapalvelunsa kautta. Usein niissä kaivataan takaisin vanhoja makuja. Korhosen mukaan toiveiden toteuttaminen voi olla haastavaa esimerkiksi muuttuneen tuotantoteknologian tai raaka-ainelainsäädännön vuoksi.

– Onneksi Hopea Toffeen palautus toteutui helposti ja toive on osoittautunut aidoksi ja kestäväksi. Joskus nimittäin pitkältä ajalta olevat makumuistot eivät vastaakaan enää nykypäivää, vaan ovat nekin osoittautuneet ajan kultaamiksi.

Värimerkin rekisteröinnin edellytykset

Värimerkillä tarkoitetaan merkkiä, joka koostuu pelkästään yhdestä väristä tai värien yhdistelmästä ilman ääriviivoja. Kun värimerkkiä haetaan, hakijan pitää ilmoittaa tarkat värisävyt käyttämällä yleisesti tunnettuja värikoodeja.

Esimerkiksi Cloettan rekisteröimän värimerkin merkinselitys kuuluu näin: Merkki koostuu punaisista, hopeista ja mustista raidoista, jotka vuorottelevat graafisen kuvauksen esittämällä tavalla. Punaiset ja mustat raidat vuorottelevat siten, että hopea raita on niiden välissä. Väriselitys: punainen (PMS 199 C), hopea (PMS 877 C) ja musta (PMS Black 6 C).

Cloettan verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Cloetta Suomi Oy