Tammikuun tavaramerkki: Namiset

Selkeää brändin rakentamista alusta alkaen

Namiset on luomumehuistaan tunnetun Raikastamo Oy:n ensimmäinen erillinen, ovela ja oivallinen tuotenimi. Se rekisteröitiin tavaramerkiksi tammikuussa 2020. Samoihin aikoihin smoothiemakeisilla täytetyt Namiset-pussit ilmestyivät kauppojen hyllyille noin vuoden tuotekehitystyön ja kilpailumenestyksen kirittäminä.

– Meille on ollut alusta alkaen ihan selvää, että oma brändi on se, jota rakennamme ja joka pitää suojata, toteaa Raikastamon toimitusjohtaja Jyri Kähönen.

Toistakymmentä vuotta brändiä rakennettiin yksinomaan Raikastamo-nimellä. Se samoin kuin rinnakkaistoiminimi Freshery on suojattu EU-tavaramerkillä.

Nimi puhuu puolestaan

Ensiksi Raikastamo oli se paikka, karjalohjalaisen omenatilan vanha varasto, jossa Raikastamo Oy:n toiminta alkoi vuonna 2008, kun kuuden ystävyksen haave omasta omenatarhasta osoittautui mahdottomaksi. Sen sijaan he hankkivat käytetyn puristimen, kuormallisen lasipulloja ja paljon luomuomenia. Kokeillen ja maistellen syntyi ensimmäinen tuote, Vuoden luomutuote 2009 -palkinnon voittanut Raikastamon luomuomenatäysmehu.

Sana alkoi levitä ja kysyntä kasvaa. Viiden puristus- ja pullotusvuoden jälkeen Raikastamon juomavalmistus ulkoistettiin. Kehiteltiin uusia makusekoituksia ja tuotiin pakkauksiin uusia materiaaleja ja kokoja. Vanha puristin pääsi tekemään ananasmehua Tansaniaan.

– Nimeämispolitiikkamme on aina ollut hyvin yksinkertainen ja selkeä. Haluamme, että etiketistä näkee, kuka juoman on tehnyt ja mitä hedelmää tai marjaa se sisältää. Raikastamo sopii nimenä hyvin erilaisten mehujen ja muiden juomien brändäämiseen.

Terveellisten luomuherkkujen kysyntä kasvaa

Luomutuotteisiin erikoistuneen yrityksen ideana on tarjota lapsiperheille terveellisiä elintarvikkeita, jotta perheen pienimmätkin voivat herkutella hyvällä omallatunnolla. Raikastamolla on sesongin mukaan 20–30 tuotetta, joista suosituimpia ovat pillimehut. Uutta kehitellään Kähösen mukaan koko ajan kovalla työllä.

Namiset on onnistunut alku tuoteperheen laajennukselle. Se jatkuu tänä keväänä muun muassa uusilla Pikkujätti-tavaramerkillä suojatuilla tuotteilla.

Toimitusjohtaja on ylpeä, että täysin nollasta ilman ulkopuolista rahoitusta ponnistanut yritys on päässyt suotuisaan kasvuvauhtiin. Viime tilikauden liikevaihto oli yli 1,5 miljoonaa euroa. Vähitellen ovat aukeamassa myös vientimarkkinat.

– Namiset oli alkuun pakastekuivattujen smoothiemakeisten työnimi. Matkan varrella se alkoi kuitenkin tuntua aina vain paremmalta. Siksi emme lähteneet kikkailemaan uusien nimien keksimisellä. Kaksi makuvaihtoehtoa löytyivät kokeilujen pohjalta. Laatu on aina ykkösasia. Maun lisäksi raaka-aineiden on oltava tuotannollisesti ja hinnallisesti sopivia. Luomumakeiset valmistetaan täysin ilman lisättyä sokeria, Jyri Kähönen kertoo.

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuva: Raikastamo Oy