Toukokuun tavaramerkki Everdeli

Markkinoilla menestyminen edellyttää, että nimi tunnetaan

 

Paikallisesti tuotettujen raaka-aineiden puhtaus ja niiden äärimmäisen hygieeninen käsittely turvaavat Everdelin lounassalaattien tuoreuden useiksi päiviksi ilman annospakkauksissa tavallisesti käytettyä haitallista suojakaasua.

Everdelin toiminta on auditoitu brittiläisen BRC-elintarviketurvallisuussertifikaatin mukaisesti. Tämä maailmanlaajuisesti käytössä oleva laadunvalvontajärjestelmä luo tiukat säännöt kaikelle sille, mitä yrityksessä voidaan tehdä ja mitä ei. Tarkka ohjeistus pistää keskittymään laadukkaaseen tekemiseen.

Everdeli Oy on paikallisen peruna- ja vihannestukun Velj. Kitola Oy:n sisaryritys. Pienenä paikallisena lounas- ja annossalaattien valmistajana vuonna 2019 aloittanut yritys tähtää markkina-alueensa laajentamiseen ja haluaa emoyhtiönsä tapaan erikoistua huolellisesti valittuihin laatutuotteisiin.

– Kuluttajamarkkinoilla menestyminen edellyttää, että meidät tunnetaan nimestä. Haluamme erottautua ja rakentaa vahvasti omaa brändiämme. Oli alusta alkaen itsestään selvää, että Everdeli-tavaramerkki varataan nopeasti meidän käyttöömme, kertoo Niko Sipilä Everdelin markkinoinnista.

Everdelin kuviomerkki, jossa on sanallinen osa, rekisteröitiin tavaramerkiksi toukokuussa 2019.

Tartuttiin rohkeasti eteen tulleeseen tilaisuuteen

Oman tavaramerkin rinnalla Everdelin pakkauksissa käytetään Kitola Premium -leimaa kertomassa tuotteiden korkeasta laadusta ja yrityksen juurista. Ne ovat syvällä varsinaissuomalaisessa perunapellossa.

Nykyisten yrittäjien isoisä viljeli itse ja alkoi välittää sopimusviljelijöiden ruokaperunaa Nousiaisissa 1950-luvulla. Tuoteperhe laajeni myöhemmin juureksiin, yrtteihin, hedelmiin ja marjoihin. Vuonna 2007 Ville ja Kalle Kitola perustivat Velj. Kitola Oy:n. Toiminta siirtyi pois maatilalta ja otti pitkiä kehitysloikkia.

Lounassalaattien valmistus tuli Kitolalle, kun salaattien valmistaja päätti luopua toiminnasta. Tuotteet olivat kuuluneet Kitolan valikoimaan. Se osti entiseltä yrittäjältä käytetyt työkalut, perusti Everdeli Oy:n ja hankki Mynämäestä uudet tuotantotilat perunabisneksestä paljon poikkeavalle toiminnalle.

Osuva nimi jää mieleen ja vahvistaa brändiä

Uuden tuotenimen etsintä salaattiperheelle tuli välttämättömäksi, koska aiempi nimi ei ollut rekisteröitävissä. Helppoa ei nimen keksiminen Sipilän mukaan ollut. Tavalla tai toisella haluttiin säilyttää nimessä aiemmin ollut deli-sana.

– Sitten yhtenä päivänä Kalle Kitola veti hihasta Everdelin. Se tuntui hyvältä, viittaa hieman tuotteisiin, mutta on kuitenkin oma kokonaisuutensa eikä aiempaa vastaavaa merkkiä löytynyt.

Everdelissä uskotaan, että yrityksen selkeästi brändätyt tuotteet tulevat murtamaan markkinaa.

– Tuotteet säilyvät kaikilta osin raikkaina kuljetuspäivän lisäksi kuusi päivää. Se on mahdollista, koska pääosin yhteistoimintaan sitoutuneilta paikallisilta pientuottajilta tulee puhtaita raaka-aineita ja tuotantotilamme ovat sairaalamaisen hygieeniset. Tiedämme tilausten määrän päivätasolla ja vihannestukku on vieressä, toteaa Sipilä.

Everdelin annossalaatit ovat luontevimmin kauppojen hyllyiltä nopeasti mukaan napattavia liikkuvan ihmisen aterioita. Niillä ruokitaan myös yritysasiakkaita. Uusia tuotteita kehitellään kaiken aikaan ja uusista jakelukanavista neuvotellaan aktiivisesti.

Yrityksen verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Everdeli Oy