Toukokuun tavaramerkki: NeSu

Oma tuotenimi lisää myyntiä ja yrityksen tunnettuutta

Nesu-kasvomaski NeSu rekisteröitiin ilmanvaihtosuodattimiin erikoistuneen Filterpak Oy:n ensimmäiseksi tavaramerkiksi toukokuussa 2020. Osuva ja erottuva nimi sopii mainiosti kesäkuussa ensimmäisenä Suomen markkinoille tulleelle Avainlipputunnuksen saaneelle kotimaiselle nenä-suusuojaimelle.

– NeSu tuntui heti hyvältä nimeltä ja domain oli onneksi vapaana. Kun keksimme noin hyvän nimen, halusimme varmistaa sen käytön itsellemme tavaramerkillä. Keskokin, jonka kanssa sovimme jakeluyhteistyöstä, tahtoi hyllyilleen merkkituotteen, kertoo Filterpakin toimitusjohtaja Peter Nordlund.

Filterpakin päätös aloittaa kasvomaskituotanto Hangossa syntyi, kun koronaviruspandemia oli näyttänyt leviämisvoimansa, kasvomaskien saatavuus oli iso ongelma ja yritys pystyi hyödyntämään vahvaa suodatinmateriaaliosaamistaan. Suuresta kysynnästä ja kiireellisestä tarpeesta huolimatta NeSu-tuotemerkki haluttiin rakentaa huolellisesti. Yhteistyössä tutun mainostoimiston kanssa se saatiin suunniteltua hyvin yrityksen yleisilmeeseen sopivaksi.

NeSu on Filterpakin ensimmäinen oma tuotebrändi. Se on nostanut lyhyessä ajassa huimasti yrityksen myyntiä. Samalla se on tuonut paljon muuta hyvää.

– NeSu teki meistä oikeasti omia kotimaisia tuotteita kehittävän yrityksen ja muutti omaa ajatteluammekin. Liikevaihdon kasvun lisäksi NeSu on antanut meille näkyvyyttä ja julkisuutta. Olemme nyt Suomen tunnetuin suodatinvalmistaja, Nordlund kertoo tyytyväisenä.

NeSun tuotanto käynnistyi vauhdikkaasti

NeSu-kasvomaskien tuotantoaFilterpakilla on ollut vuosia yhteistyötä Ahlström-Munksjön kanssa ja nopeasti kehitettiin täysin uusi materiaali NeSu-kansanmaskeja varten. VTT:n tutkimuksissa sen erotuskyky todettiin hyväksi. Kun maskipula oli kova ja monet ottivat yhteyttä yritykseen, tuotanto polkaistiin käyntiin vauhdilla.

Ensimmäiset tuotantokoneet tuotiin Kiinasta toukokuussa 2020. NeSu-kansanmaskit ilmestyivät kauppoihin kesäkuun alussa. Myöhemmin NeSu by Filterpak -sarja täydentyi lääkinnällisillä nenä-suusuojaimilla. Maskituotanto on työllistänyt yrityksessä reilut 50 työntekijää.

NeSun ansiosta hyvällä kasvu-uralla olleen Filterpakin liikevaihto kolminkertaistui viime vuonna vuoteen 2019 verrattuna. Yli puolet yli 10 miljoonan euron liikevaihdosta tuli maskeista.

Automaatio mahdollistaa kotimaisen kilpailukyvyn

Filterpak on tehnyt vuosia yhteistyötä laitevalmistajien kanssa ja sillä on laaja asiakas- ja toimittajaverkosto, mikä mahdollistaa tuotekehittelyn ja laajentumisen. Yritys on investoinut uuteen tuotantolinjaan, joka on kymmenkertaistanut tuotannon. Maskeja voidaan tehdä nyt valmiiksi pakattuina 10 maskia sekunnissa.

– Modernin teknologian ja automatisoinnin avulla kilpailukykymme paranee. Suomalaiset haluavat laadukkaita kotimaisia maskeja, joten niitä pitää olla saatavilla. Suomen huoltovarmuudenkin kannalta on välttämätöntä, että kotimaassa on maskivalmistusta, Nordlund muistuttaa.

Peter Nordlund osti nyt lähes 40 vuotta toimineen Filterpakin vuonna 2000 yhdessä veljensä Thomaksen kanssa. Silloin yrityksellä oli pari työntekijää ja kaksi asiakasta.

NeSun verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Filterpak Oy